Honkalampi-keskuksen koulu on nyt Honkalammen koulu

Entinen Honkalampi-keskuksen koulu on ollut 1. elokuuta 2022 alkaen Honkalammen koulu. Koulu myös siirtyi elokuun alussa Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun soten yhteydestä Liperin kunnan yhteyteen. Honkalammen koulu on Liperin Ylämyllyllä sijaitseva Elmeri-koulu.

Organisaatiomuutoksen taustalla on hyvinvointialueiden perustaminen vuoden 2023 alussa. Uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä koskevan lain mukaan hyvinvointialueilla ei ole mahdollisuutta siihen, että sosiaali- ja terveyspalvelut tuottaisivat opetusta.

Liperin kunta ja Siun sote ovat valmistelivat perusopetustoiminnan siirtämistä kunnan vastuulle lakimuutosta ennakoiden. Liperin kunnanhallitus ja Siun soten yhtymähallitus hyväksyivät liikkeenluovutussopimuksen jo kesäkuussa 2021. Muutoksen valmistelutyö on ollut tiivistä yhteistyötä kahden organisaation välillä.

Honkalammen koulun oppilailla koulunkäynti on jatkunut muutoksista huolimatta tutussa koulurakennuksessa ja ympäristössä tuttujen aikuisten kanssa.