Elmeri-päivät Seinäjoella Niittyvillan koulussa

Elmeri-päiviä vietettiin Seinäjoella 21.-22.3. Päivä alkoi Sokos Hotelli Lakeudessa aamupalalla, josta sai mukavasti virtaa päivään. Niittyvillan koulun johtaja Susanna Yli-Panula aloitti päivän toivottamalla kaikki tervetulleeksi ja kertoi mitä tuleman pitää ja mitä Seinäjoella on tarjottavana ja siitä jatkettiin esittäytymiskierroksella. Paikalle oli päässyt mukavasti porukkaa ympäri Suomea.

Kuvassa hotellin aamupala
Hotellin lounas joka sisälsi kanaa, riisiä ja kasviksia.

Ensimmäinen luento alkaa Johanna Ala-Renkon ja Seppo Hautan esittäytymisellä ja heidän kertomuksestaan omista urapoluistaan kinestetiikan parissa ja Pikku Pihlajan (asumisyksikkö lapsille ja nuorille) perustamisesta. Ensimmäisen luennon teema oli kinestetiikka ja sen tärkeydestä kaiken ikäisten ja kykyisten ihmisten elämässä. Pääpaino oli sensomotorisen aistin hallitsemisessa ja säilyttämisessä. Johanna ja Seppo näyttivät käytännön esimerkkejä ja kertoivat koskettavia tarinoita onnistumisista ja siitä kuinka kinestetiikan avulla on saatu vakavasti liikerajoitteisista henkilöistä liikkuvia ja parhaimmassa tapauksessa jopa käveleviä. Jos haluat tutustu kinestetiikan maailmaan laajemmin niin voit käydä katsomassa lisätietoja www.kinestetiikka.fi.

Seuraavaksi Seppo Hauta jatkoi aiheella seksuaalisuus ja avasi luennon aiheen turvallisuudella, koska aihe on niin arka ja henkilökohtainen ja tarjosi meille luvan poistua tilanteesta mikäli aihe aiheuttaa ahdistusta ja tarjosi mahdollisuuden keskustella tästä luennon jälkeen mikä oli tällaisen asian äärellä tärkeä nosto. Luennon aikana pohdimme kouluissamme esiintyviä hankalia tilanteita, joihin ei ole löydetty toimia ratkaisuja sekä purimme seksuaalisuuteen liittyviä myyttejä.

Tämän jälkeen siirryimme bussikuljetuksella Niittyvillan koululle, joka sijaitsee Eskoon alueella. Niittyvillalla porukka jaettiin ryhmiin ja kiersimme Niittyvillan koulun sekä Eskoon tiloja. Koulussamme oli jokaisessa luokassa eri pisteitä, joissa kerrottiin koulumme toiminnasta, jatkokouluttautumis mahdollisuuksista ja tilojen yleisestä käytöstä. Tämän jälkeen joimme kahvit ja siirryimme ammattikunnittain verkostoitumaan.

Perjantaina Elmeri-päivät jatkuivat ihanan Salla Hewittin luennoilla oppilaan toiminnan ymmärtämisestä käyttäytymisen kautta ja vaikuttavista interventiotavoista oppilaan karkailuun. Aihealueet olivat kaikenkattavia ja koskettivat usean koulun henkilökuntaa. Luennoista saimme käytännön vinkkejä ja uutta virtaa töiden pariin.

Kiitos kaikille Elmeri-päiville osallistuneille. Toitte meille jälleen vertaisuutta, tarmoa ja uusia ajatuksia!