Myllärin koulun rehtorin esittely

Tervehdys kaikille!

Olen Jukka Mettiäinen ja toimin täällä Rovaniemellä Myllärin koulun rehtorina. Myllärin koulun lisäksi johdan Neljäntuulen koulua, joka on Rovaniemen kaupungin sairaalaopetusyksikkö. Tavoitteena on, että näistä kahdesta vaativan monialaisen tuen koulusta muodostuu jatkossa osaamiskeskus, joka tarjoaa opetuksen lisäksi mm. konsultaatio- ja koulutuspalveluita koko Lapin alueelle. Vaikka tulevaisuuden tavoitteet kuulostavat tässä hienoilta ja ajan henkeen sopivasti muotoilluilta, on tärkein ydintehtävämme pitää hyvää koulua. Tämän suhteen olen hyvin luottavainen. On ollut hienoa tutustua Myllärin koulun käytänteisiin ja henkilökuntaan. Tunnen tästä kaikesta aitoa ylpeyttä.

Olen koulutukseltani kasvatustieteen maisteri ja pääaineeni on erityispedagogiikka. Olen valmistunut Itä-Suomen Yliopistosta vuonna 2003. Siitä asti olen työskennellyt monissa eri erityisopetuksen tehtävissä Rovaniemellä. Erityisopetuksesta ja monialaisen tuen kehittämisestä ajatukseni on hyvin yksinkertainen. Mielestäni tärkein tehtävämme on muodostaa lapsen ja nuoren ympärille sellaiset olosuhteet, että koulunkäynnistä ja sen myötä koko arjesta, tulee mahdollisimman kuntouttava ja lasta ja hänen perhettään kannatteleva kokonaisuus. Oppimisen tuki tulee mitoittaa ja ajoittaa oikein. Lempifraasejani ovat ”vuorovaikutus edellä” ja ”maalaisjärkimallilla”.

Vapaa-aika minulla kuluu perheen, kodin rakentamisen ja musiikin parissa. Joskus viihdyn myös hiihtosuksien tai sähköpyörän päällä. Ollaan yhteydessä, mikäli kiinnostaa yhdessä kehittää erityisopetuksen kuvioita.

terveisin Jukka Mettiäinen