Valtakunnalliset Elmeri-päivät käynnistyivät Turussa

Keväällä Tampereella vietetyt ensimmäiset Elmeri-päivät saivat jatkoa tänään Turussa käynnistyneillä toisilla Elmeri-päivillä. Turkuun kokoontui yhteensä noin neljäkymmentä Elmeri-koulun työntekijää yhdeksästä eri koulusta.

Torstaiaamupäivän ohjelmassa Scandic Julian kokoustiloissa oli muun muassa opetusministeri Li Andessonin erityisavustaja Anna Mäkipään tervehdys, jonka jälkeen käytiin vilkasta keskustelua laajennetusta oppivelvollisuudesta ja Elmeri-koulujen oppilaiden jatko-opintomahdollisuuksista. Mäkipään puheenvuoron jälkeen vuorossa Oili Sauna-ahon paljon ajatuksia herättänyt luento: Emotionaalinen kehitys; uusi näkökulma haastavaan käyttäytymiseen. Luennon jälkeen Mylly-Antin koulun opettajat Diana Anttila ja Ilona Birling esittelivät Elmeri-koulujen henkilökunnan yhteisen materiaali- ja tietopankin, jonka täydentämiseen kutsuttiin mukaan kaikkien koulujen henkilökunta.

Lounaan jälkeen Elmeri-päivien osallistuivat siirtyivät läheiselle Mylly-Antin koululle tutustumaan kouluun ja verkostoitumaan. Päivä päättyi Turun kaupungin tarjoamaan opastettuun kiertoajeluun. Perjantaina Elmeri-päivien ohjelmassa on Haaste-manuaali-koulutus, jonka pitää Autismiliiton koulutuspäällikkö Marko Huhta. Osallistujat pääsevät kuulemaan autismin kirjoon liittyen myös kokemusasiantuntijan puheenvuoron.

Opastetulla kaupunkikierroksella tutustuttiin muun muassa Turun Tuomiokirkkoon ja saatiin mielenkiintoinen katsaus kaupungin historiaan.