Esittelyssä Honkalammen koulun konsultoiva erityisopettaja Jenni Ojasalo-Rinkinen

Kertoisitko itsestäsi, kuka olet?

Nimeni on Jenni Ojasalo-Rinkinen. Asun Joensuussa ja toimin vaativan erityisen tuen konsultoivana erityisopettajana Honkalammen koulussa. Perheeseeni kuuluu aviomies, kaksi lasta ja koiravanhus. Olen nuorena harrastanut kilpahiihtoa. Urheilu sekä luonnossa liikkuminen ovatkin minulle mieluista puuhaa vapaa-ajallani.

Minkälainen työtausta sinulla on? Miten sinusta tuli konsultoiva erityisopettaja?

Olen valmistunut erityisopettajaksi Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2012. Heti valmistumisen jälkeen muutimme mieheni kanssa Espooseen ja olen siellä työskennellyt vuoteen 2021 asti. Olen toiminut erityisluokanopettajana ja laaja-alaisena erityisopettajana peruskoulussa. Vuonna 2022 muutimme perheeni kanssa takaisin Joensuuhun ja aloitin työt Honkalammen koulussa. Ensimmäisenä lukuvuonna Honkalammella innostuin ja ihastuin työhön, jossa oppilaat tarvitsevat vaativaa erityistä tukea. Opin paljon uutta ja tämä veikin minut mennessään. Honkalammen koululla tarjoutui mahdollisuus lähteä kehittämään konsultoivan erityisopettajan työtä, josta kiinnostuin heti. Olen innokas oppimaan uutta ja kehittämään itseäni.

Mitä odotat konsultoivan opettajan työltä?

Odotan uusia haasteita yhdessä ratkottavaksi. Erilaisia kohtaamisia oppilaiden, huoltajien, opettajien sekä muiden työntekijöiden ja asiantuntijoiden kanssa.

Millainen on hyvä konsultoiva ope?

Hyvä konsultoiva ope on minun mielestäni sellainen, joka tunnistaa lapsen tuen tarpeita ja pohtii yhteistyössä ratkaisuja lapsen tuen tarpeen vastaamiseen. Konsultoiva ope kuuntelee ja luo verkostoa, jonka avulla oppilaan tuki saadaan toimivalle tasolle. Yhteistyön tekeminen on tärkeää!

Aloitit työsi virallisesti lukuvuoden alussa. Oletko saanut jo konsultaatiokyselyjä? Miten aiot markkinoida konsultaatiopalvelujasi?

Keväällä 2023 tuli muutamia kyselyjä konsultaatioon liittyen ja niitä olen käynnistellyt nyt elokuussa. Konsultaatiosta on lähtenyt tiedote ja yhteydenottolomake eteenpäin tiedoksi kouluille. Odotan innolla yhteydenottoja!

Mikä merkitys mielestäsi on Elmeri-koulujen hankkeella ja yhteistyöllä toisten opettajien kanssa?

Näen, että hankkeella on iso merkitys kouluille, sillä sen avulla saamme vaativan erityisen tuen osaamista myös muille kouluille Pohjois-Karjalan alueella. Erilaisen tuen määrä on kasvanut kouluissa kaiken kaikkiaan, joten uskon tällaisella mahdollisuudella olevan paljon merkitystä kouluille ja opettajille.

Jotain muuta, mitä en hoksannut kysyä?

Konsultoivan työn lisäksi opetan F-luokkaa Honkalammen koululla tiistaista torstaihin. Konsultoivan työhön on varattu minulle työaikaa maanantaisin ja perjantaisin.

Jennin ja muiden Elmeri-koulujen konsultoivien opettajien yhteystiedot löydät tästä linkistä.