Tiedote Elmeri-koulujen konsultaatiohankkeista

Opetus– ja kulttuuriministeriö on myöntänyt rahoitusta yhdeksälle Elmeri-koululle koulukohtaisiin hankkeisiin, jossa vahvistetaan Elmeri-koulujen lähialueen osaamiskeskusroolia ja konsultatiivista opetusta.

Hankkeet on osoitettu ajalle 1.1.2023-31.12.2024. Elmeri-koulujen sijaintikunnat tai muu taustaorganisaatio ovat osittain rahoittaneet hanketta. Hankkeen aikana kouluilla kehitetään konsultaation palvelumalli, jonka toivotaan jäävän pysyväksi rakenteeksi sekä koulujen omalla lähialueella että Elmeri-koulujen yhteisessä verkostossa.

Hankkeita voi käyttää varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tukea tarvitsevien erityisen tuen tai vaativan monialaisen tuen oppilaiden tukemiseen. Hankkeisiin voi lisäksi sisällyttää henkilöstön koulutuksia ulkopuolisten tai sisäisten asiantuntijoiden pitäminä. Mukana hankkeissa ovat luonnollisesti tiede ja tutkimus. Konsultaatio on maksutonta palvelua.

Hankkeiden kautta Elmeri-koulut konsultoivat erityisen tuen tai vaativan erityisen tuen oppilaita profiloituen seuraavasti:

· kehitysvammaisten opetus

· neuropsykiatriset häiriöt, erityisesti autismin pulmat opetuksessa

· psykososiaaliset merkittävät pulmat, jotka vaikeuttavat tai estävät oppimista ja arjessa selviytymistä

Osassa kouluista hanke on lähtenyt jo vilkkaasti käyntiin, konsultaatiotapauksia on käsitelty ja palvelumallia on ajettu sisään sekä tehty sitä vähintäänkin paikallisesti tunnetuksi.

Toisissa kouluissa konsultaatiotyö käynnistyy ensi lukukauden alussa, tosin suunnittelutyötä ja koulutusta on näissäkin kouluissa jo tehty. Konsultoivat opettajat ovat verkostoituneet alkuun Teamsin avulla. Lisäksi he tapasivat toisensa tänä keväänä koulutuksen ja verkostoitumisen merkeissä Liperissä 4.-5.5.2023. Yhteisiä lähitapaamisia ja koulutuksia on tarkoitus jatkaa koko hankkeen ajan.

Elmeri-koulujen sijainnit, konsultaatioalueet ja vastaavien henkilöiden yhteystiedot:

· Renkomäki (Vet-luokat)/Lahti/Päijät-Häme Leena Ottela [email protected]

044 716 1472

· Honkalampi/Liperi/Pohjois-Karjala Jenni Ojasalo-Rinkinen [email protected]

· Myllyantti/Turku/Varsinais-Suomi Saara Scheinin [email protected]

040 6148439 Ilona Birling [email protected]

· Mylläri/Rovaniemi/Lappi Juha Alaraatikka [email protected]

040 729 8831

· Niittyvilla/Seinäjoki/Etelä-Pohjanmaa Kirsi Laakso [email protected]

044 447 00277

· Rajasalmi/Nokia/Pirkanmaa Ulla Heikkilä [email protected]

040 194 6912

· Rinnekoti/Espoo/Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue Leni Niinimäki [email protected]

043 827 3947

· Sateenkaari/Pieksämäki/Etelä-Savo Birgitta Taavitsainen [email protected]

050 389 9223

· Tierna/Oulu/Pohjois-Pohjanmaa/ [email protected]

040 199 6185 puhelinaika maanantaisin klo 11.00-13.00.