Neljännet Elmeri-päivät kokosivat Elmeri-koulujen henkilökuntaa Ouluun

Syksyn 2023 Elmeri-päivät järjestettiin 28.9-29.9. Oulussa. Elmeri-koulujen henkilökuntaa oli tälläkin kertaa päässyt mukavasti paikalle verkostoitumaan sekä kuuntelemaan mielenkiintoisia luentoja. Torstaina iltapäivällä tutustuimme Tiernan koulun Kasarmintien toimipaikkaan, joka on yksi Elmeri-kouluista.

KM, erityisopettaja Sanna Nissilä kertoi erityislapsen koulupolusta äidin näkökulmasta. Nissilä on 21-vuotiaan vaikeasti kehitysvammaisen nuoren miehen äiti ja omaishoitaja.

KM, ammatillinen erityisopettaja Anniina Sääskilahti Ammattiopisto Luovilta luennoi nivelvaiheesta vaativassa erityisessä tuessa. Luennossaan Sääskilahti toi esille muun muassa keinoja tuen tarpeen tunnistamiseen ja opintopolun suunnitteluun.

Tiernan koulun opinto-ohjaaja Veli-Pekka Etelä kertoi toiselle asteelle ohjautumisen prosessista Tiernan koulussa. Etelän esityksen aikana keskustelimme esimerkiksi siitä, miten perusopetuksen jälkeinen oppivelvollisuus toteutuu eri kunnissa.

Torstaina luentojen jälkeen vierailimme Tiernan koululla, Kasarmintien toimipaikassa. Tutustuimme aluksi koulun tiloihin pienissä ryhmissä.

Tässä kuva Kasarmintien toimipaikan aistihuoneesta.

Kokoonnuimme päivän lopuksi iltapäiväkahveille sekä kirjaamaan ylös kunkin koulun vahvuuksia. Kokosimme vahvuustähdet yhteiselle tähtiseinälle. Vahvuuksissa korostui sitoutunut ja motivoitunut henkilökunta, huiput oppilaat sekä hyvä ilmapiiri.