Poistumisharjoitus Sateenkaaren koulussa

Jokaisella koululla tulee olla oma pelastus- ja turvallisuussuunnitelma. Suunnitelmaan liittyy olennaisena osana poistumisharjoitusten järjestäminen. Sateenkaaren koulussa poistumisharjoitukset järjestetään kerran vuodessa, johon jokainen oppilas ja henkilökunnan jäsen osallistuu. Harjoitusten tavoitteena on oppia toimimaan mahdollisessa tositilanteessa, jotta toiminta olisi joutuisaa ja hyvin ennakoitua.

Jos Sateenkaaren koulussa tulisi tositilanne, luokittain on sovittu, kuka johtaa oppilaat ulos tilasta. Tehtävään valittu henkilö johdattaa oppilaat kokoontumispaikalle ja tekee laskennan oppilaista ja henkilökunnasta sekä ilmoittaa luvun rehtorille. Rehtori kertoo palo- ja pelastushenkilöstölle henkilömäärän ja onko aihetta epäillä jonkun jääneen rakennukseen.

Jokaiselle luokalle on asetettu tilojen tarkastajat. Tiloista poistutaan välittömästi tarkastaen ne tilat, jotka ovat siinä tilanteessa turvallista tarkastaa. Tarkastetun tilan oven kahvaan ripustetaan roikkumaan heijastin. Heijastimet ovat kunkin oven sisäpuolella yläkarmissa.

Aiemmin poistumisharjoituksen ajankohta on ollut ennakkoon tiedossa, joten henkilökunta on voinut valmistautua harjoitukseen ja oppilaita on voitu ennakoida tilanteesta. Tänä syksynä otimme mukaan yllätysmomentin, ja harjoituksesta tiesi ennakkoon vain rehtori ja 3 opettajaa. Harjoitus järjestettiin yhteistyössä kiinteistöpalvelun kanssa.

Varoitusäänien soiminen aiheutti alkuun hämmennystä sekä oppilaissa että henkilökunnassa. Kun toiminta kunnolla sitten käynnistyi, saatiin kaikki oppilaat sekä henkilökunta turvallisesti koulun pihan merkityille kokoontumispaikoille. Kun koulun kaikki sisätilat oli tarkastettu ja rehtorille annettu tiedot jokaisen luokan henkilömääristä, aikaa hälytyksen alkamisesta oli kulunut vain 4 min. Saimme kiinteistöpalvelulta kiitosta ja huippuarvosanat nopeasta reagoinnista ja ripeästä toiminnasta! Loppuyhteenvetona voisi sanoa, että harjoitus tekee mestarin!

Seuraava turvallisuuteen liittyvä harjoitus Sateenkaaren koulussa on sisälle suojautuminen.