YSTÄVYYSSUHTEIDEN TUKEMINEN KOULUARJESSA / Renkomäen koulu

Viime viikolla vietettiin maailmanlaajuisesti ystävänpäivää. Ystävyyttä onkin syytä juhlia, sillä ystävät ovat tärkeitä meille jokaiselle. Vaativan erityisen tuen oppilaille ystävyyssuhteiden muodostaminen ja ylläpitäminen ei kuitenkaan aina ole itsestäänselvyys, vaan moni tarvitsee siihen aikuisen tukea. Joillakin oppilailla vapaa-ajan ystävyyssuhteet eivät syystä tai toisesta mahdollistu toivotulla tavalla, joten on tärkeää, että koulussa panostetaan oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen ja edesautetaan toimivien ystävyyssuhteiden toteutumista. Ystävänpäivän kunniaksi järjestimme koulussamme monenlaista ystävyyteen liittyvää toimintaa, kuten askartelua, musiikkituokioita ja luisteluhetken. Yksi eniten hyvää mieltä tuottaneista aktiviteeteista oli ”Ystävien kehurata”. Oppilaat saivat kierrellä koulussa ja kirjoittaa kehuja ja terveisiä toisilleen – kukin oman tyylinsä ja kykynsä mukaisesti. Miten mahtavia kehuja kaikki saivatkaan ja miten hyvä mieli niistä tulikaan!

Luokkatovereiden välisen ystävyyden lisäksi haluamme koulussamme edesauttaa myös luokkien välisten kaverisuhteiden muodostumista. Yhteisten juhlien, konserttien, ulkopuolisten kerhovetäjien järjestämien kerhojen sekä muiden yhteisten kokoontumisten lisäksi olemme hiljattain alkaneet järjestää iltapäivisin myös omia kerhoja, joissa vaativan erityisen tuen oppilaat voivat tavata toisiaan kivojen toimintojen äärellä. Kullekin kerhoiltapäivälle on sovittu teema – askartelu, lautapelit, liikunta ja musiikki – joihin vastuuluokat itse suunnittelevat ja järjestävät toiminnan. Oppilaat ovat ottaneet lisääntyneen kerhotoiminnan innolla vastaan ja näin saaneet enemmän mielekästä toimintaa iltapäiviin sekä mahdollisuuden tavata muitakin kuin oman luokan oppilaita ja aikuisia.

Vaativan erityisen tuen luokat toimivat yleisopetuksen ja esikoulun kanssa samassa rakennuksessa, joten oppilaiden kanssakäyminen ulottuu myös koko koulun oppilaiden välille. Vaikka luokkatilamme sijaitsevat erillisessä solussa, näemme kuitenkin yleisopetuksen ja esikoulun väkeä jonkin verran käytävillä, välituntipihalla sekä koko koulun yhteisten toimintojen merkeissä. Niin lapset kuin aikuisetkin ovat suhtautuneet VET-oppilaisiin ihailtavan avoimesti eivätkä pyörätuolit, muut apuvälineet ja erilaiset vammat ja rajoitteet ole haitanneet menoa, vaan oppilaat ovat olleet kiinnostuneita tutustumaan toisiinsa. Meidät on myös esimerkiksi otettu avosylin vastaan tutustumaan yleispuolen opetustunneille ja esikoulun iltapäivien toimintaan, jolloin olemme saaneet edistettyä avointa ilmapiiriä ja erilaisten oppilaiden ennakkoluulotonta suhtautumista toisiinsa. Myös koulurakennuksemme nimi Monitoimitalo Aura kuvastaa hyvin toimintaamme: Vaikka me jokainen olemme omanlaisiamme yksilöitä, lennämme yhdessä aurassa kohti yhteistä määränpäätä toisiamme tukien. Ystävänpäivänä koko koulun jokainen oppilas askartelikin oman lintunsa yhteiseen lintuauraan, joka nyt liitelee koulumme seinällä muistuttaen meitä yhteenkuuluvuudesta ja yhteen hiileen puhaltamisesta.